All
  • All
  • Bereikbaarheid
  • Geen categorie
  • Huizenmarkt en huishoudens
  • Locatie en bedrijven
  • Overig
  • Ruimtelijke ordening
Optoppen

Is optoppen en aanplakken een slimme oplossing voor de woningcrisis?

De Nederlandse overheid heeft de ambitieuze doelstelling om tot en met 2030 zo’n 900.000 nieuwe woningen te realiseren. Een van de innovatieve manieren om dit te bereiken is door bestaande gebouwen te ‘op te toppen’ of er nieuwe woningen tegenaan te bouwen. Maar hoe haalbaar is deze methode? En waarom gebeurt het nog niet op…

CyclingCities

Fietspad helpt forens de auto uit

Repost from CPB.nl De aanleg van fietspaden in Nederland heeft ervoor gezorgd dat meer mensen op de fiets naar hun werk gaan. De groep forensen die fietst naar het werk stijgt dankzij de paden van 20% naar rond de 25% – een toename van ongeveer 350.000 fietsers. Daarnaast zijn mensen dichter bij hun werk gaan…

DCRs

Drugsgebruiksruimten zorgen voor minder criminaliteit en aantrekkelijkere wijken

Drugsgebruiksruimten zorgen voor een aanzienlijke daling in drugsgebruik en drugsgerelateerde criminaliteit. Dit blijkt uit onderzoek van VU-hoogleraar Stedelijke Economie en Vastgoed Hans Koster en Sofia Franco (Universiteit van Californië – Irvine). Ook opvallend: in wijken met deze ruimtes stijgen de huizenprijzen met 2,5%.

Biddingwars

De prijs van ongeduld: Waarom geduldig zijn bij de verkoop van je huis loont

Repost van spatialeconomics.nl Wat zou jij doen? Stel, je staat op punt van verhuizen, maar je huidige woning is nog niet verkocht. Kies je voor een lage vraagprijs, wat een snelle verkoop betekent tegen een lage(re), maar acceptabele prijs? Of kies je voor een hogere vraagprijs en wacht je op hogere biedingen? Hans Koster en…

Rotterdamwet

Buurten worden niet beter door werklozen te weren

De Rotterdamwet die werklozen en mensen met een strafblad verbiedt om naar bepaalde delen van een stad te verhuizen, zijn volgens onderzoek gepubliceerd in Economic Policy van Hans Koster en Jos van Ommeren niet effectief. Ten eerste veranderen ze de demografische samenstelling van de doelwijken niet wezenlijk door huishoudens met hogere inkomens aan te trekken. Bovendien hebben de wetten aanzienlijke negatieve neveneffecten, omdat er een negatief stigma wordt gecreëerd, zoals blijkt uit de lagere huizenprijzen in de doelwijken.

Greenbelts

De effecten van ‘greenbelts’ in Engeland

Is het opleggen van beperkingen aan stadsuitbreiding een goed idee of juist niet? Dat is de onderzoeksvraag die centraal staat in het artikel. Groene gebieden rond steden waar niet mag worden gebouwd – in Engeland greenbelts genoemd – dienen om de groei van steden te beperken. Londen, bijvoorbeeld, heeft zijn greenbelt na de Tweede Wereldoorlog ingesteld, waardoor de stad, ondanks de bevolkingsgroei, qua oppervlakte niet is veranderd sinds de jaren ‘50. De vraag is dus: Wat zijn de voordelen en de nadelen van deze greenbelts? Onlangs verscheen een artikel in The Economic Journal, waarin ik dit bestudeer.

Woningmarkt

Woningmarkt piept en kraakt: wat kunnen we doen?

Het het nijpende tekort aan betaalbare woningen en de stijgende huizenprijzen staat wonen hoog op de agenda van de aankomende Tweede Kamerverkiezingen. Volgens Hans Koster, hoogleraar Stedelijke Economie en Vastgoed aan de Vrije Universiteit Amsterdam, is de woningcrisis complex omdat er een gebrek is aan duidelijke kortetermijnoplossingen. ‘Veel beleidsmaatregelen lossen het kernprobleem niet op, namelijk het tekort aan beschikbare woningen.’

Robots

Industriële robots en de arbeidsmarkt: Wie zijn de winnaars en wie zijn de verliezers?

Repost van VoxEU.org. Economische theorie suggereert dat werknemers die vervangbare taken uitvoeren, zoals praktisch geschoolde werknemers in routinematige beroepen, eerder verliezers zullen zijn van investeringen in industriële robots, terwijl de productiviteitswinst van deze machines ten goede kan komen aan werknemers die aanvullende taken uitvoeren. Maar er is verrassend weinig empirisch bewijs voor deze hypothese. In…

Carsanddensity

Auto’s maken steden minder compact

Auto’s hebben de manier waarop steden zijn georganiseerd veranderd. In deze column wordt aan de hand van een dataset over 123 steden in 57 landen aangetoond dat autobezit de bevolkingsdichtheid vermindert doordat mensen verder van hun werk kunnen wonen. De bevindingen hebben gevolgen voor steden in ontwikkelingslanden, waar in de nabije toekomst een sterke toename van het autobezit wordt verwacht. Als deze landen een vergelijkbaar ontwikkelingspad volgen, zullen hun steden minder compact worden. Dit zal waarschijnlijk leiden tot meer verkeersopstoppingen, aangezien gebieden met een lagere dichtheid meer afhankelijk zijn van auto’s.

CouncilTax

Hoeveel meer wil jij voor een huis betalen in ruil voor minder belasting?

Dit is een repost van CEP Urban and Spatial Programme Blog Let je op? Uit onderzoek blijkt dat dat vaak niet het geval is. Als we bijvoorbeeld online producten kopen, letten we  gemiddeld meer op de aankoopprijs dan op de verzendkosten. Aangezien het te betalen bedrag de som van die twee kosten is, is dit…